„Este în interesul public să avem o economie deschisă către inovare. Trebuie să permitem acestor acțiuni să se desfășoare în România pentru că sunt benefice pentru consumatorul român”, a declarat Bogdan Chirițoiu.
De asemenea, Președintele Consiliului Concurenței a mai adăugat că permiterea funcționării firmelor de ridesharing pe piața românească ne îmbunătățește imaginea noastră în străinătate întrucât „demonstrăm că susținem dezvoltarea sectorului IT la noi în țară”.
În privința Ordononanței de Urgență împotriva căreia firmele de taximetrie au protestat marți, Chirițoiu a spus că susține „întemeierea unui cadru legal care să fie adaptat acestor noi tehnologii” care să prevadă în continuare „siguranța consumatorului”, de exemplu „atunci când te urci într-o mașină șoferul să nu facă accident, să fii bine tratat, să nu fii expus unor acte de violență. Cam acestea sunt regulile pe care actualele legi ale taximetriei le impun. Trebuie să facem astfel încât și aceste noi forme alternative la taximetrie să funcționeze în condiții de siguranță cel puțin egale cu cele pe care le oferă taximetria.”
În privința avizelor care nu sunt aceleași pentru taximetriști și pentru firmele de ridesharing, Chirițoiu a afirmat că „dacă obiectivul este aceleași, calea de a ajunge la obiectiv nu trebuie să fie aceeași. Aceste servicii îți permit lucruri care nu existau atunci când a fost formulată legea taximetriei. Rezultatul la care ajungem trebuie să fie același dar calea poate fi diferită. Nu trebuie să impun reglementări pentru noile tehnologii care nu sunt necesare. „
Președintele Consiliului Concurenței a mai explicat că cei care lucrează în companiile de ridesharing fac asta „ocazional, câteva ore pe zi, ca să își suplimenteze veniturile, astfel se justifică un regim mai simplificat.” De asemenea a adăugat că tehnologia utilizată de Uber, Bolt și Clever „poate foarte bine să fie utilizată și de companiile de taximetrie” pentru a beneficia de toate avantajele.
„Posibilitatea de a intra în acest business unor oameni care altfel ar sta degeaba acasă. De aceea se numește economie colaborativă, pentru că folosești niște mașini care ar sta degeaba. Acesta este câștigul pentru societate, să permiți acestor oameni să desfășoare și ei o activitate economică furnizând niște servicii de care consumatorii au nevoie”, a mai spus Chirițoiu, despre funcționarea acestor firme.
În cursul zilei de marți a avut loc încă un protest al taximetriștilor în Piața Constituției. Tot marți, firmele de transport F.O.R.T., Asociația de Monitorizare Taxi Transilvania și compania Clever au dat C.O.T.A.R. în judecată.
foto: Mediafax Foto / Silviu Matei